نقاط طب سوزنی را بشناسید

طب سوزنی یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های درمانی محسوب می‌شود که ابتدا در کشور چین آغاز شد و از همان اوایل با وارد کردن سوزن در نقاط مختلف بدن رایج شده است. امروزه طب سوزنی توسط پزشکان انجام می‌شود و با توجه به عارضه‌های فرد مراجعه‌کننده، مراکز درمانی نقاط مناسب برای این نوع درمان را انتخاب می‌کنند و سپس آن را انجام می‌دهند. امروزه طب سوزنی در کل جهان رواج پیدا کرده است اما این نوع درمان با روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. طب سوزنی یا سوزن درمانی، روشی برای تسکین دردهای مختلف در سراسر بدن است. مانند درد کمر، درد زانو، سردرد، اعصاب و روان، بی‌خوابی، چاقی، افسردگی و…

متخصصان با انجام آزمایش‌های مختلف در بدن فرد مراجعه‌کننده و بررسی وضعیت بیمار، مکان و زمان و نقاط مناسب را برای انجام آن جستجو می‌کنند.

چگونگی انجام طب سوزنی

نقاط طب سوزنی بسیار حائز اهمیت است و پزشک متخصص باید در پیدا کردن، تشخیص دادن این نقاط و قرار دادن سوزن‌های مخصوص بر روی بدن فرد توجه زیادی داشته باشد. هنگامی که پزشک متخصص این سوزن‌ها را داخل بدن فرد فرو می‌کند، ماده‌ای در مغز به نام اندروفین ترشح می‌شود که این ماده اهمیت زیادی در کاهش درد در نقاط مختلف بدن دارد.

این سوزن‌ها با ورود به بدن، باعث باز شدن ماهیچه‌ها می‌شوند. لازم به ذکر است که سوزن‌هایی که برای انجام طب سوزنی در نظر گرفته شده‌اند، بسیار نازک بوده و به گفته‌ی برخی مراجعه‌کنندگان از درد بسیار کمتری نسبت به سایر سوزن‌هایی که برای تزریقات در نظر گرفته شده‌اند دارد. البته انجام طب سوزنی ممکن است موجب ایجاد تغییراتی در بدن فرد شود که این تغییرات شامل خارش، سوزش و التهاب پوست است. نکته‌ی مهم این است که این تغییرات بسیار جزئی بوده و بسیار سریع بهبود پیدا می‌کند.

طب سوزنی و چگونگی انجام آن را در مقالات قبل به طور مفصل مورد شرح و بررسی قرار دادیم.

نقاط طب سوزنی

مهم‌ترین نقاط در انجام طب سوزنی، بالای لگن، فک، ناحیه‎‌ی گردن، مفاصل ران، شانه‌ها، زانوها، بالای قفسه‌ی سینه، کف پا، بالای سر، ساعد، گوش، نواحی مختلف شکم، آرنج‌ها، بازوی میانی و کمر هستند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین نقاط در بین افراد مراجعه‌کننده اشاره می‌کنیم.

1-دندان

دندان یکی از نقاط رایج، در بین مراجعه‌کنندگان می‌باشد؛ زیرا این نوع درد، در بسیاری از نقاط جهان شایع است. افراد زیادی بعد از کشیدن دندان، پر کردن و یا جراحی کردن آن، به شدت دچار دندان درد می‌شوند. حتی نمی‌توانند این درد زیاد را تحمل کنند و روزها از این مسئله رنج می‌برند. لذا با مراجعه به کلینیک‌های درمانی و انجام طب سوزنی، روند بهبود درد دندان‌شان را سرعت می‌بخشند. این سوزن‌ها در فک آن‌ها زده می‌شود.

2-کمر

یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین دردهای دیگر که مردم امروزه از آن رنج می‌برند مربوط به درد کمر می‌باشد. وقتی مردم با عارضه کمر درد به بیمارستان مراجعه می‌کنند، پزشکان ابتدا سعی می‌کنند تا با چسب‌های کمر و تجویز ماساژ درمانی، آن را درمان کنند.

در بسیاری مواقع، این درد با تجویز پزشک اعم از ماساژ درمانی، قرص‌های مسکن یا تسکین‌دهنده و چسب‌های کمر کنترل می‌شود. اما لازم است بدانید که به طور معمول، کمر درد با چیزهایی که پزشک معالج تجویز می‌کند، تنها به صورت موقت درمان می‌شود و درد پس از مدتی باز هم احساس می‌شود.

نقاط طب سوزنی را بشناسید

طب سوزنی این مشکل را به صورت طولانی مدت حل کرده است. وقتی افراد با درد کمر مواجه می‌شوند، می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی که مخصوص انجام طب سوزنی می‌باشند، این مشکل را به صورت دائم و همیشگی از بین ببرند. پزشکان متخصص با فرو بردن سوزن‌های مخصوص طب سوزنی به قسمت پایین کمر، این درد را به صورت قابل توجه‌ای کاهش می‌دهند. اگر این عمل به صورت مستمر و پی در پی انجام شود، فرد به طور کلی از شر این درد آزاردهنده خلاص می‌شود.

3- سر

طب سوزنی می‌تواند افرادی که دچار میگرن و همچنین سردردهای بسیار مزمن هستند را نیز درمان کند. به طوری که فرد با انجام طب سوزنی در قسمت‌های بازو و بالای لگن، به طور کامل بهبود پیدا کند. همچنین لازم به ذکر است که برای انجام این کار در ناحیه‌ی لگن و بازو، ابتدا باید از سلامت کامل این قسمت‌ها مطلع شوید زیرا در صورت سالم نبودن نقاط ذکر شده، طب سوزنی می‌تواند به بدن شما آسیب وارد کند.

4- ناباروری

بسیاری از زنان در کل جهان از مشکل ناباروری رنج می‌برند و دچار روحیه‌ی یأس و نا امید می‌شوند؛ درنتیجه سعی دارند با مراجعه به متخصص زنان و زایمان، این مشکل را برطرف کنند. انجام طب سوزنی در ناحیه‌های اطراف شکم می‌توانند پاسخگوی این مشکل باشد چراکه با این کار گردش خون افزایش یافته و در نهایت موجب باروری در زنان می‌شود. این روش برخلاف سایر روش‌های درمانی، بسیار کم هزینه می‌باشد زیرا در سایر روش‌ها، فرد باید به طور مکرر و مداوم به دکتر مراجعه کند و همین موضوع موجب پرداخت هزینه‌های بالایی می‌شود.

5- آرتروز

مفصل‌ها و سایر ناحیه‌های بدن ما انعطاف‌پذیر هستند. آرنج، زانو، گردن و مچ از دیگر مکان‌ها برای انجام طب سوزنی هستند که باعث می‌شوند در طی چند جلسه‌ی پی‌درپی، مشکل آرتروز در این مکان‌ها بهبود پیدا کند. طب سوزنی برای افراد پیر که بدن آن‌ها پاسخگوی شوک‌های الکتریکی نیست و از مشکل آرتروز رنج می‌برند، یکی از بهترین راهکارها تلقی می‌شود.

البته تنها انجام طب سوزنی کافی نمی‌باشد و در کنار آن باید به تجویز‌ها و توصیه‌های پزشک گوش کرده و آن‌ها را نیز رعایت کنند.

6- دنبالچه

یکی از نقاطی که معمولا درد در آن احساس می‌شود نشیمنگاه است. پا می‌تواند درد دستگاه تناسلی را کاهش دهد و دست می‌تواند درد دنبالچه را ترمیم کند. لذا با فرو کردن این سوزن‌ها در طب سوزنی یا سوزن درمانی می‌توانید این درد را به حداقل خود برسانید؛ زیرا اگر این درد به اوج خود برسد، می‌تواند باعث شود فرد در نشستن خود دچار مشکل و اختلال شود. معمولا کسانی که به این درد دچار می‌شوند نمی‌توانند تا مدتی کار و یا حتی تحرک کنند؛ به طوری که این درد باعث می‌شود آن‌ها خانه نشین شوند. طب سوزنی در این نواحی و در چنین شرایطی به شدت توصیه می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که قرار دادن سوزن اشتباهی در این اندام‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگتری شود.

7- مثانه

یکی از شایع‌ترین دردهایی که در امروزه رایج شده است، مثانه درد می‌باشد. درمان این بیماری هزینه‌های بالایی دارد، به همین دلیل بسیاری از این افراد به دنبال درمان این بیماری نمی‌روند. طب سوزنی این مشکل را تا حد زیادی درمان می‌کند.

به دلیل رابطه‌ای که بین مثانه و قوزک پا وجود دارد، سوزن‌های مخصوص طب سوزنی را وارد قوزک پا می‌کنند؛ که این کار درمان بیماری را بهبود می‌بخشد.

8- درد شکم

این درد یکی دیگر از دردهایی است که میان مردم شایع شده و بسیاری از مردم از آن رنج می‌برند.  برای اینکه از شر این بیماری خلاص شوید می‌توانید از طب سوزنی کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود درد شکم به طور قابل توجهی درمان شود. البته بعد از چندین جلسه عملکرد مثبت طب سوزنی را می‌توان مشاده کرد.

همانطور که در پیش اشاره شد، این روش ابتدا در کشور چین یافت شد و سپس به سایر کشور‌ها انتقال پیدا نمود و امروزه به عنوان یکی از راه‌های سودمند برای درمان بیماری‌ها می‌باشد.

از آنجا که قسمت‌های مختلف بدن با یکدیگر در ارتباط هستند، پزشکان می‌توانند با تشخیص شدت درد، مکان مرتبط با آن را در بدن پیدا کرده و با زدن سوزن‌های مخصوص در این نقاط، طب سوزنی را انجام دهند. در آخر فراموش نکنید که برخی از این نواحی بسیار حساس بوده و فرو کردن این سوزن‌ها باید توسط فردی چیره دست، باتجربه و ماهر انجام شود.

جمع‌بندی پایانی

بیش از 2000 سال است که از طب سوزنی برای درمان بیماری‌ها و بهبود بدن استفاده می‌شود. دلیل قدمت این روش درمانی این است که در گذشته امکانات کافی برای درمان بیماری‌ها وجود نداشت در نتیجه از این روش استفاده می‌کردند. از فواید آن می‌توان به تسکین درد و نرم کردن عضلات اشاره نمود. در طب سوزنی باید به نقاط آن بسیار توجه کرد زیرا عدم آگاهی از این نقاط، می‌تواند تاثیر منفی و عکس در نتیجه‌ی آن داشته باشد. هر کدام از این نقاط برای تسکین درد در یک ناحیه هستند بنابراین باید به شکل صحیح از این روش استفاده نمود و بخصوص در انتخاب متخصص آن دقت لازم را به عمل آورد. محققان چینی دریافته‌اند که بدن دارای کانال‌های انرژی بوده و هنگام ایجاد درد در نقطه‌ای از بدن، این کانال‌ها مسدود می‌شوند. آن‌ها با وارد کردن سوزن در نقاط مخصوص این دردها را کاهش می‌دهند.

امیدواریم که این مطلب مورد قبولتان واقع شده باشد. دعوت می‌کنیم که از دیگر مطالب ما دیدن کنید و نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.