هزینه طب سوزنی چقدر است و به چه چیزهایی بستگی دارد؟

درمان با طب سوزنی در علم جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده ‌است که غالبا برای کاهش درد استفاده می‌شود. قدمت طب سوزنی به 2000 سال پیش در چین بازمی‌گردد.  اثر مفید آن بر روی انواع بیماری‌های اسكلتي و عضلاني دارد. متخصصان وارد در طب سوزنی با قرار دادن سوزن‌های نازک در قسمت‌های استراتژیک مختلف بدن جریان (نیروی حیات) Qi را بازیابی می‌کنند.

آن‌ها با انجام طب سوزنی انرژی بدن را متعادل می‌سازند، بهبودی را تحریک می‌کنند و باعث آرامش می‌شوند؛ زیرا معتقداند که انسداد یا اختلال در جریان‌های انرژی در بدن می‌تواند باعث مشکلاتی در سلامتی فرد شود. نظریه‌های مختلفی راجع به طب سوزنی وجود دارد اما یک پیش فرض وجود دارد که اکثرا آن را قبول دارند و آن پیش فرض این است که طب سوزنی با تحریک ترشح اندورفین‌ها، ماده شیمیایی تسکین‌دهنده درد طبیعی بدن، کار می‌کند.

اما سوال مهمی که ممکن است پیش از اقدام به انجام طب سوزنی برای خیلی‌ها در این میان به وجود بیاید، مسئله‌ی هزینه طب سوزنی و این است که آیا انجام آن هزینه‌بر است؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چگونگی درمان توسط این طب

همچنین گفته شده است که طب سوزنی با اثر گذاشتن بر سیستم عصبی، سبب انتشار مواد شیمیایی می‌شود که جریان‌های خون و فشار خون را تنظیم می‌کند. بسیاری از متخصصان در کشورهای غربی اعتقاد دارند که طب سوزنی سبب ترشح مسکن‌های طبیعی در بدن می‌شود. گاه ممکن است سوال پیش بیاید که طب سوزنی برای چه بیماری‌هایی کاربرد دارد. طب سوزنی درمانی به طور عمده برای کاهش ناراحتی‌های مرتبط با انواع بیماری‌های عضلات و اسکلت استفاده می‌شود؛ از جمله:

1- دردهاي كف پا خصوصا دردهاي بعد از استراحت در پاشنه

2- اندونيت‌هاي شانه و دردهاي شانه ناشي از برداشتن اجسام سنگين يا كشيدگي

3- اختلالات تنفسی، مانند التهاب مخاط بینی آلرژیک

4- تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و پس از عمل

5- سياتيك و تحريك ريشه‌هاي كمري يا دردهاي انتشاري گردن به دست که به علت تحريك ريشه‌هاي گردن اتفاق می‌افتد

6- اسپاسم‌ها و گرفتگي‌ها

7- كاهش درد كمر و گردن

8- درد زایمان

9- گرفتگی‌های قاعدگی

10- دردهاي عضلاني با منشاء سندرم مايوفاسيال

11- آرتروز زانو و كندرومالاسي (دردهاي زانو خانم‌هاي جوان)

12- دندان درد

و…

هزینه طب سوزنی چقدر است و به چه چیزهایی بستگی دارد؟

آیا سوزن طب سوزنی دردناک است؟

سوزن‌های طب سوزنی بسیار نازک و تو پر بوده و همچنین قابل انعطاف می باشند، قطر آن‌ها به ضخامت یک تار مو می‌باشد. سوزن‌ها دارای یک روکش پلاستیکی به نام گاید هستند که باعث سریع‌تر شدن وارد کردن سوزن به نقاط مختلف بدن می‌شود. به دلیل تیز بودن سوزن‌ها استفاده از سوزن‌های یکبار مصرف و نو می‌تواند کاملا بی‌درد باشد. نداشتن اضطراب می‌تواند به نداشتن درد کمک کند. جنس برخی از سوزن‌های طب سوزنی، ضد زنگ و استیل بوده و اندازه‌ها و قطرهای مختلفی دارند؛ به گونه‌ای که قطر آن‌ها از ۲۸ تا ۳۲ میلیمتر می‌باشد.

هزینه انجام طب سوزنی

قیمت و هزینه انجام طب سوزنی از مهم‌ترین مواردی است که قبل از مراجعه به مطب پزشک یا بیمارستان برای هر بیماری و درمان آن با طب سوزنی، در ذهن ما سوال می‌شود. طب سوزنی نیز مانند هر روش درمانی دیگری هزینه‌های خاص به خود را دارد. میزان هزینه طب سوزنی بسته به زمان و عوامل دیگر متفاوت می‌باشد.

هزینه درمانی طب سوزنی از هزینه ویزیت پزشکان بیشتر است. در کشورهایی همچون چین هزینه انجام آن توسط سیستم بیمه‌های خدمات درمانی حمایت می‌شود ولی در ایران تاکنون این روش درمان سنتی توسط بیمه حمایت نشده است. تمام وسایل انجام طب سوزنی از خارج وارد می‌شود.

از طرفی این روش حدود ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه یا بیشتر وقت پزشک را برای انجام طب سوزنی می‌گیرد و پروسه انجام آن بسیار حساس است. همه‌ی این دلایل دست به دست هم داده‌اند که هزینه انجام طب سوزنی نسبت به انجام دیگر روش‌های درمانی گران‌تر باشد.

اما اگر بخواهیم برآورد ساده‌ای از هزینه‌های انجام طب سوزنی در ایران داشته باشیم باید بگوییم که با توجه به کارهای انجام شده در یک جلسه و نوع نسخه و بیماری، ممکن است بر اساس کارهای انجام شده در هر جلسه، قیمت آن حدود 100 الی 120 هزار تومان در نظر گرفته شود و تعداد جلسات هم عموما از ۸ تا ۱۵ جلسه یا حتی از 10 جلسه تا 20 است.

هرچند گاهی تنها یک جلسه درمانی کافی است و گاهی بیش از ۱۵ جلسه نیاز خواهد بود. همه‌ی این‌ها بسته به تشخیص پزشک و نوع بیماری دارد.

عوامل متعدد در هزینه انجام طب سوزنی

عوامل متعددی در هزینه‌های مرتبط با طب سوزنی وجود دارد. همانطور که اشاره نمودیم، عوامل متعددی بر هزینه تأثیرگذار است. زمان و تعداد جلسات برای هر بیماری متفاوت است. تعداد سوزن‌های استفاده شده در هر جلسه و قیمت‌ انواع سوزن‌ها نیز بر هزینه طب سوزنی تأثیرگذار است. عواملی که بر قیمت طب سوزنی موثر است، عواملی همچون قیمت سوزن‌ها، نوع بیماری، روش درمان، تعداد سوزن‌های استفاده شده، زمان هرجلسه درمان، دفعات ویزیت بیمار و… است.

طب سوزنی و درمان دیسک کمر

همانطورکه در بالا ذکر شد، دیسک کمر نیز با انجام طب سوزنی قابل درمان می‌باشد و امکان کاهش درد با آن وجود دارد. اگر هزینه درمان آن‌ را بخواهیم با تعرفه جلسه‌ای 100 تومان محاسبه کنیم، با انجام 10 جلسه، حدودا 1 میلیون تومان هزینه باید پرداخت شود. در حالی که با انجام عمل جراحی حداقل حدود 15 الی 20 میلیون تومان باید هزینه شود.

البته بیمارانی هم داشته‌ایم که با یک جلسه درمان با طب سوزنی کاملا بهبود پیدا کرده و نه تنها هزینه‌های دارویی و… قطع شده بلکه شرایط زندگی و کاری‌شان هم به مراتب بهتر شده است.

نقش مهم در افزایش قد

از طب سوزنی نیز در افزایش قد استفاده می‌کنند. تعداد جلسات مورد نیاز برای افزایش رشد قد با استفاده از آن  نیز متخصصین مربوطه بنا به شرایط سنی بیمار تعیین می‌کنند و با بررسی تعداد سوزن‌های مورد نیاز برای استفاده و همچنین داروهای مکمل، هزینه نهایی درمان به بیمار اعلام می‌شود.

زیبایی و تاثیر بر آن

گاهی نیز برای برخی افراد سوالاتی به وجود آمده که آیا می‌شود از این طب برای زیباسازی صورت استفاده کرد؟
هزینه آن به چه صورت می‌باشد؟
در حال حاضر، پزشکان از طب سوزنی زیبایی در موارد مختلفی همانند جوانسازی چهره، چاقی صورت و زیبایی استفاده می‌کنند. آنطور که شواهد و نتایج نشان می‌دهد، این روش می‌تواند جایگزینی ایمن و بی‌خطر برای جراحی‌های زیبایی صورت به جای تزریق ژل و بوتاکس باشد.
همانطور که می‌دانید، افراد در پی انجام جراحی‌های زیبایی فقط برخی از قسمت‌های صورت را دستخوش تغییرات می‌کنند؛ اما با طب سوزنی می‌توان کل پوست صورت را دچار تغییرکرد. هزینه‌های این روش نیز بستگی به موارد مختلفی دارد. کلینیک، پزشک، هدف از انجام طب سوزنی و چندین مورد دیگر می‌تواند جزء موارد موجود باشد. اما به طور کلی، می‌توان اطمینان داد که بر اثر نتایج به دست آمده، هزینه آن نسبت به جراحی‌های زیبایی بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

موثر در کاهش وزن

همچنین ثابت شده است که انجام طب سوزنی برای کاهش وزن نیز مفید و موثر می‌باشد. در مقالات گذشته به طور کامل به معرفی و بررسی طب سوزنی لاغری پرداختیم. برای درمان چاقی با استفاده از طب سوزنی چندین روش وجود دارد. کاهش اشتها، افزایش متابولیسم بدن، استفاده از دستگاه‌های لاغری، رژیم و ورزش چند نمونه از این روش‌ها است.
طب سوزنی برای کاهش وزن به نقاط خاص بدن فشار وارد می‌کند. با این فشار، گرما و رطوبت اضافی در بدن دفع می‌شود و در نتیجه گردش خون در بدن بهبود پیدا می‌کند. قیمت و هزینه طب سوزنی برای لاغری به عوامل متعددی بستگی دارد.
به عنوان مثال تعداد جلسات، تعداد سوزن‌هایی که مصرف می‌شود و یا جنس سوزن استفاده شده در طب سوزنی بر روی قیمت آن تاثیرگذار می‌باشند و این مورد را نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد.

سخن آخر
همانطور که گفتیم، هزینه انجام طب سوزنی در ایران به مراتب نسبت به کشورهای دیگر کمتر می باشد. همچنین خوشبختانه در ایران برخی بیمه‌های مکمل، پوشش دادن به طب سوزنی را آغاز کرده‌اند که نوید روزهای بهتر را در این شرایط سخت اقصادی می‌دهد. از آنجایی که سال‌هاست این طب در کشور ما وارد شده و پزشکان بسیاری نیز در این زمینه متخصص می‌باشند، می‌توان به راحتی با پرس‌وجو در این باره، برای درمان خود به آن‌ها اعتماد کرد. همواره قابل ذکر است که طب سوزنی عوارض جانبی کمی دارد؛ بنابراین اگر مشکلی دارید، می‌توانید به راحتی با انجام طب سوزنی نتیجه دلخواه خود را بگیرید.

امروزه افراد زیادی برای درمان بیماری های مختلف به دنبال طب سوزنی می‌روند. این طب از زمان‌های بسیار قدیم مورد استفاده قرار گرفته است و برای همگان آشناست. هزینه طب سوزنی را افرادی که در این زمینه فعالیت دارند مشخص می‌کنند. عواملی مانند قیمت سوزن‌های مورد استفاده، تعداد سوزن‌ها، دفعات ویزیت بیمار، روش درمانی که بکار می‌رود و مقدار زمان درمان و… هزینه‌ی آن را افزایش می‌دهند اما به هیچ وجه جای نگرانی نیست زیرا تمام این هزینه‌های نام برده شده به آسانی قابل مدیریت هستند.

با مشارکت بیماران و بکارگیری علوم جدید می‌توان هزینه‌ها را تا حد امکان پایین آورد. مثلا یک راه این است که برای کاهش مصرف سوزن‌ها از دستگاه الکترو اکوپانکچر یا لیزرهای کم توان، طب فشاری یا cupping استفاده نمود که در این روش‌ها بیماران باید حتما مشارکت داشته باشند.

امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. شما می‌توانید در صورت تمایل، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.